måndag 31 maj 2010

Etyl - sparsmakad och bra filmer...

Unga franska tjejer är ju inte helt ovanligt. Ibland blir det lysande som France Gall  med Poupe de cire som är så dubbeltydig och ironisk men ofta känns det rätt pinsamt.
För ett par år sen hamnade jag av en händelse på artistnamnet Etyl när jag var ute och surfade... "Je me fais mal" (bokstavligt Jag gör mig illa) var den första låten jag hörde. Kolla in videon. Den är riktigt, riktigt bra. Låten är såklart en låt med lite melankoliska undertoner om det här livet som inte är ett riktigt liv....
Hennes verkliga namn är : Eglantine Hermand och skriver både musiken och texterna.  


 "Les Souris" är hennes andra platta mig veterligt... (den första "La Tortue" kom 2005). Snygg, smart och klart i behov av att vara i centrum får jag i alla fall känslan av.  Skulle vara kul att se Live någon gång för hon har så uppenbart bra smak i Video-världen..

Känns inte helt som det lossnar för henne dock






Text för den som kan franska finns längst ner.
Refrängen är inte dum. Tänker på Fassbinder 8 timmar är inte hela dagen från sjuttiotalet
Jag skadar mig
Jag inser det väldigt väl
jag gör mig illa
varje sekund, när jag blir den jag inte är
Kanske en plattityd, men i så fall bland de bättre






Une journée passée À dire : "Bonjour, ça va, merci je vous en prie" Même humiliée, coller Un beau sourire pour pouvoir faire plus de profit J'avoue, je me noie dans un verre d'eau Toujours à moitié vide où je courbe le dos J'me sens pas unique, dans un grand tout Plutôt pathétique à tendre encore la joue J'me fais mal,
J'm'en rends bien compte
J'me fais mal,
À chaque seconde, où je deviens ce que je ne suis pas
Je grandis plus, j'vieillis
Où sont passés les rêves que je m'étais promis ?
Faut bien gagner sa vie
Mais l'aurais-je bradée à n'importe quel prix ?
J'ai dans la tête des mélodies
Mais j'ai laché ma quête, toutes mes utopies
Les choses se passent comme loin de moi...
J'me fais mal,
J'm'en rends bien compte
J'me fais mal,
À chaque seconde, où je deviens ce que je ne suis pas
Je bois un verre pour rire
Je fume un joint le soir pour pouvoir m'endormir
Une pilule pour tenir
Besoin d'personne, je sais que je vais m'en sortir
Pour toutes mes humeurs, un nuancier
De toutes les couleurs, je n'sais plus laquelle choisir
J'veux être la meilleure en quelque chose... (jag vill vara bäst på något.. gillar de här stroferna..)
J'me fais mal,
J'm'en rends bien compte
J'me fais mal,
À chaque seconde, où je deviens ce que je ne suis pas
(x2)

1 kommentar:

  1. Kronjuvelerna är fantastisk! Vilket foto o vilka miljöer! Måste vara från Österlen. Tänk bara när Fragancia fann sitt hem uppbrunnet o hon kände bara hur hon höll på att drunkna! Mästerligt o så läckert! Sista avsnittet ikväll fick mig att gråra! Bill Skarsgård är det bästa vi har just nu! Bra jobbat! Kram Anna

    SvaraRadera